Bersangka baik,justeru hatimu tenang..

Assalamualaikum…

HATI. Satu organ yang wujud dalam badan setiap insan. PERASAAN. Suatu yang tidak wujud untuk dilihat, namun dapat dirasai oleh setiap orang. Hebatnya kuasa Allah, suatu roh yang wujud tanpa kita pasti di mana letaknya. ALHAMDULILLAH. Allah kurniakan kita hati dan perasaan. Yang membolehkan kita bercinta,merindui, membenci, marah, menangis dan banyak lagi perasaan perantara antara benci dan sayang.

Kita gagal mendapatkan pekerjaan yang kita mahu.Kecewa,bukan….Hanya yang pernah mengalami sahaja yang tahu.

Kita gagal dalam percintaan. Merana,bukan….Hanya yang pernah mengalami sahaja yang memahami.

Kita gagal dalam peperiksaan. Sedih, bukan..Hanya yang pernah mengalami sahaja yang mengerti.

Namun, dari pengalaman sendiri, bersangka baiklah dengan apa yang berlaku. Kecewa, merana dan sedih,hanya akan menyakiti hati dan perasaan sendiri. Mahu kecewa, merana dan sedih.Boleh, tapi sampai bila????

Tanya diri sendiri. Tipu jika saya kata saya tidak pernah bersedih atas kekecewaan(beberapa kekecewaan yang telah Allah titipkan). Lama juga mahu pulih, kerana saya juga insan biasa. Hidup hambar,kusam. Tapi alhamdulillah, Allah membuka mata , hati dan perasaan saya untuk melihat musibah itu adalah ketentuan dari Allah. Malah, musibah yang berlaku pada diri kita kebanyakannya dari tangan kita sendiri. Sungguh, kita sendiri yang merancanakan kesedihan yang kita alami. Tak percaya, tanya hati dan perasaan anda sendiri. Pasti anda akan akui.

Lantas, bagaimana mahu bersangka baik?? Redhalah dengan apa jua yang berlaku. Semudah itu??

TIDAK.

Untuk meredhai apa yang berlaku memang tidak mudah malah terlalu payah. Justeru bagaimana???

Tanam saja dalam hati. Dunia bukan milik kita. Yang kita rasa kepunyaan kita adalah bukan milik hakiki kita. Ia pinjaman Allah. Kita gagal mendapatkan pekerjaan yang kita kehendaki,tanam saja dalam hati,pekerjaan itu bukan rezeki untuk kita. Allah telah merencanakan pekerjaan lain! Kita gagal dalam percintaan, tanam saja dalam hati, cinta itu hanya pinjaman sementara, ia boleh datang, boleh pergi dan tidak mustahil untuk datang kembali.Maka untuk apa ditangisi sehabis hati. Hanya cinta sejati yang akan hadir menemani dengan izin Allah, bukan cinta yang dikhianati. Kita gagal dalam peperiksaan, tanam dalam hati, Allah mahu kita terus berikhtiar. Peperiksaan yang gagal bukan penamat hidup. Berapa ramai yang tidak habis belajar yang berjaya dalam kehidupan mereka. Jangan putus asa kerana Allah tidak akan pernah menzalimi hambaNya.

Cubalah bersangka baik dengan Allah. Anda pasti akan tersenyum. Allah yang menjadikan kita. Allah yang menjaga kita dari lahir hingga mati. Allah yang menjaga kita dari bahaya dan hasutan syaitan. Maka, Allah pastinya merencana hanya yang terbaik untuk kita.

Keburukan yang kita dapat tidak selama-lamanya melekat dengan diri kita. Pastinya kita pernah baca kisah hidup insan-insan yang berjaya,bukan? Adakah mereka bermula dengan kesenangan? Adakah mereka bermula dengan kekayaan? Adakah mereka bermula dengan kebahagiaan? Saya dapat mengagak, anda pasti tahu jawapan.

Maka bersangka baiklah dengan ujian Allah. Bersangka baiklah dengan apa sahaja yang berlaku dalam hidup kita. Kerana yang berlaku, hanya yang terbaik untuk laluan hidup yang akan datang. Didiklah hati, didiklah perasaan dalam menuju kebaikan. Bersangka baiklah, justeru hatimu tenang…..;))

Bersangka baik dengan Allah dalam meraih sinar Jannah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: