Jodoh ; antara pilihan atau ketentuan Tuhan

Bismillahirahmannirrahim….

Pelik juga, post sesuatu soal jodoh pada hari ke 3 Syawal..hmm..tapi itulah yang terfikir di ingatan buat masa ini. Soal ini sudah saya fikirkan sejak 2 tahun lepas lagi, tapi kuasa Allah, saya belum menemui belahan hati saya. Jika ada pun, pelbagai halangan yang saya perlu tempuh. Kerana itu, saya keakan penat memikirkan soal jodoh saya.

Adakah tiap orang perlu berkahwin dengan lelaki yang dicintai?

Tapi seakan ramai juga yang berkahwin tanpa mengenali dan mencintai pasangannya.

Adakah ada orang yang boleh mengahwini lelaki yang tidak dicintai?

Hakikat, ramai juga yang bercerai kerana merasakan tidak dapat mencintai suami sepenuh hati.

Maka, atas dasar apa saya perlu berkahwin????

Banyak orang mengatakan jodoh itu rahsia Tuhan. Maka saya tertanya-tanya, andai rahsia, bagaimana saya dapat tahu sesorang itu jodoh saya atau tidak? Maka persoalan itu tidak terjawab hingga kini. Dan saya masih bingung hingga kini…..

Tapi, suatu yang saya pasti. Hidup saya pasti berjodoh. Allah sudah merencana tiap yang diciptakan mesti berpasangan. Maka atas dasar beriman kepada Al-Quran, saya pegang janji Allah itu. Siapa?? erm, itulah yang bermain-main di fikiran saya sekarang…

Allah,

Aku bukan pinta yang kacak bergaya,takut-takut aku terpaku kerana nafsu dan bukan dasar mencintai suruhanMu,cukuplah dia penyejuk mata dan penenang jiwa di mataku,

Aku bukan pinta yang kaya raya, takut-takut aku terjerat kerana harta dan lalai dengan tipu helah dunia, cukuplah dia punya pendapatan yang mencukupkan aku dan keluarga dalam menjalani kehidupan dunia,

Aku bukan pinta pangkat dan darjat, takut-takut aku terbangga sendiri dan lupa diri, cukuplah dia insan biasa yang menjadikan aku tunduk sebagai hamba Tuhan yang setia,

Aku bukan pinta yang sangat romantik, takut-takut aku lupa ibadah dan asyik dengan cinta, cukupla dia yang sentiasa mengingatkan aku tentang Pencipta Cinta,

Aku bukan pinta insan hebat yang menjadi bualan orang, takut-takut aku riak dengan anugerah Tuhan, cukuplah dia insan beragama yang mampu membimbing aku ke jalan Jannah.

Allah temukan aku dengan dia, kerana aku takut pada fitnah dunia. Allah, temukan aku dengan dia, kerana sekurang-kurangnya aku dapat merasa Jannah dunia. Allah, temukan aku dengan dia, kerana aku mahu imam untuk tiap solat dan amalanku, Allah temukan aku dengan dia, kerana aku mahu melahirkan pejuang dan srikandi Islam yang menegakkan agamaMu, Allah, temukan aku dengan dia, agar aku bisa melatih diriku menjadi bidadari buat Raja hatiku.

Allah, sungguh Kau Maha Tahu. Pilihkan dia untuk ku……….

Dalam aku mencari sinar Jannah.

Tinggalkan Jawapan

