Mencari sebuah jawapan dalam suatu pilihan

Alhamdulillah, saya masih diberi nafas untuk bernyawa. Alhamdulillah, saya diberi hati untuk merasa, Alhamdulillah, saya diberi akal untuk berfikir. Alhamdulillah, saya diberi pilihan untuk memilih.

Saya kini diuji. Diuji dengan pilihan. Diuji untuk mencari sebuah jawapan. Dan kini saya masih buntu. Buntu mencari penyelesaian. Tapi saya tahu, Allah pasti membantu.

Ada orang berpesan kepada saya, kadang-kadang Allah tidak memberi apa yang kita mahukan, tetapi Dia memberi apa yang kita perlukan.

Ada orang berpesan kepada saya, kadang-kadang apa yang kita rasa elok disisi kita, belum tentu terbaik pada ilmu Allah, dan apa yang kita rasa buruk pada kita, belum tentu musibah dari Allah.

Ada orang berpesan kepada saya, just follow the flow dan tawakal. He knew the best for us.

Ada orang berpesan kepada saya, doa.doa.doa. Allah pasti menunjukkan jalan.

Ada orang berpesan kepada saya, buatlah istikharah, insyaAllah moga Allah bagi petunjuk yang  terbaik pada kita.

Pesanan itu tersisip rapi di minda saya. Tapi saya tetap buntu. Buntu dengan perasaan dan minda saya sendiri. Pilihan buat saya pening, mana yang terbaik kerana saya tahu, kita hanya merancang, Allah penentu segala. Dan kerana takdir begitulah, kepala saya tidak habis memikirkan, mana pengakhiran yang terbaik mengikut pilihan saya.

Maka saya simpulkan, pilihan dari Allah bukan untuk menyerabutkan otak dan perasaan, walaupun terkadang saya menjadi murung kerana pilihan ini. Pilihan dari Allah bukan menjadikan minda kita keliru dan serba salah. Tetapi pilihan dari Allah adalah tarbiah dalam melatih hati untuk bergantung sepenuhnya pada ilmu Allah. Pilihan dari Allah adalah didikan terus dari Allah untuk kita bertawakal dengan jawapan yang kita ambil dari suatu pilihan. Pilihan dari Allah adalah menguji iman dan sikap kepercayaan kita pada Qada dan Qadar Allah. Pilihan dari Allah adalah melatih kita matang dan berpandukan agama dalam meraih suatu jawapan. Pilihan dari Allah adalah jawapan kepada pengertian konsep redha dan pasrah pada penentuan pilihan yang dibuat.

Maka, dalam membuat pilihan ini, saya menanti jawapan dari Tuhan. Doakan saya agar dapat memilih. Memilih kerana Allah. Memilih kerana mencari redhaNya.

Memilih dalam mencari Jannah.

Tinggalkan Jawapan

