Nak kurus, antara susah dan senang…

Assalamualaikum…

Topik yang mungkin biasa dibincangkan. Mahu kurus. Ingin langsing. Hendak berdiet. Itu istilah-istilah normal yang keluar dari mulut orang yang ingin kurangkan berat badan. Selepas 4 tahun dalam arena menguruskan berat badan ini, saya dapat membuat beberapa kesimpulan. Namun, mungkin kesimpulan ini hanya sesuai untuk diri saya sahaja atau boleh disimpulkan pada semua orang. Allah Maha Mengetahui. Ini kerana, sistem badan manusia tidak ada yang sama. Mungkin kaedah berbeza diperlukan pada individu yang berbeza. Tidak hairan, ada yang sudah berdiet tetapi berat tidak turun-turun dan ada juga yang makan banyak tapi tidak gemuk-gemuk!!!

Saya lebih gemar berdiet dengan kaedah saya sendiri (setelah merujuk kaedah melalui bacaan di buku-buku dan juga sumber internet). Saya kurang percayakan produk-produk pelangsingan badan yang dijual di kedai-kedai atau secara online. Tidak perlu disebut apakah produk itu,mungkin para pembaca dapat mengagaknya..

Alhamdulillah, prosesnya tidak sukar mana pun. Berat badan turun dengan jayanya. Namun, yang susah adalah untuk mengekalkannya. ISTIQAMAH. Saya sangat-sangat susah untuk perkara tersebut kerana saya sememangnya penggemar makanan. Apabila berat badan mencapai target, maka dengan sewenang-wenangnya saya melanggar peraturan saya sendiri dan berat badan meningkat semula dalam diam dan tanpa sedar. Bila tersedar, saya terpaksa diet lagi……

Maka, antara senang untuk kurus adalah semasa proses untuk kurus……..Namun, senang bukan bermaksud mudah, anda perlukan strategi.Kalau tidak, impian anda hanya tinggal angan-angan kosong.

1. Sebelum mula menguruskan badan, anda perlukan target. Berapa kg anda ingin kurangkan dalam suatu tempoh yang anda tetapkan. Tetapi, target tersebut biarlah diterima akal. Secara normalnya, badan manusia boleh berkurang sebanyak 0.5 – 1.0 kg seminggu,maka tetapkan target anda berdasarkan kemampuan itu. Contohnya, anda ingin kurangkan 5kg, maka sekurang-kurangnya, bagi tempoh pada badan anda selama 5 -6 minggu. InsyaAllah, anda pun tidak stress bila target itu logik untuk dicapai. Harus diingat, tiada istilah kurus dengan cepat. Setiap sistem badan perlu beroperasi secara natural dan tanpa ‘paksaan.’

2. Apabila sudah menetapkan target, maka ‘perjuangan’ anda bermula!!! Mengikut apa yang saya lakukan dan nasihat-nasihat pakar, untuk mengurangkan berat badan, jangan kurangkan makan, tetapi kurangkan kalori makanan. Apakah kalori?? Anda boleh rujuk kepada http://www.caloriecount.com  untuk penerangan yang lebih lanjut. Tetapi secara ringkasnya, tubuh kita memerlukan jumlah kalori tertentu untuk berfungsi,dan pengiraannya berdasarkan berat, jantina, umur dan tinggi individu. Dari website tersebut, mungkin anda dapat mengetahui keperluan kalori anda seharian!! =)

3. Maka, apa yang saya lakukan, saya tetap makan makanan kesukaan saya. Tetapi dalam kuantiti yang dihadkan. Contohnya, saya mengehadkan kalori seharian yang saya perlu ambil hanyalah 1000kcal. Maka, dalam satu hari, jumlah kalori saya perlu tidak lebih dari jumlah tersebut. Dari sarapan hinggalah kepada makan malam.

4. Saya tidak makan nasi!! Boleh tahan ke?? Sebenarnya, setelah mengamalkan kaedah ini, badan saya lebih ringan dan bertenaga. Ingat, kita bukan wajib makan nasi tetapi perlu makan makanan berkarbohidrat. Maka, karbohidrat yang saya ambil adalah dari sumber bijirin. Ini kerana, bijirin lebih rendah kandungan kalorinya. Rujuk pada kotak kandungan nutrisi je. Maka, sehariannya,

a) sarapan – bijirin seperti cornflakes yang saya ambil bersama milo panas kosong (anggaran) = 200 kcal

b) kudapan(antara 10-12thgr) – roti / biskut (anggaran) = 250 kcal

c) makan tengahari – saya makan lauk sahaja. tetap kenyang. Betul!! (anggaran) = 200 kcal

d) petang – ambil buah atau minuman percernaan seperti vitagen atau yugort (anggaran )= 100 kcal

e) makan malam – bijirin seperti sarapan. (anggaran) = 200 kcal.

Maka, jumlah keseluruhan dalam anggaran kurag dari 1000kcal. ( Pemakanan kadang-kadang tidak tetap seperti di atas, bergantung kepada situasi dan makanan yang ada..)

Yang penting, jangan biarkan perut kosong. Perut anda perlu mendapatkan makanannya. Juga, yang harus diingat, metabolisme badan lebih aktif bila anda makan kerana ia digunakan untuk menghadam dan mencerna makanan, jika anda tidak makan, metabolisme juga turut ‘berehat’. Dahtu, bila nak kurus??

5) Orang pesan minum banyak air kosong. Memang, anda kena minum banyak air. Dengan air, perut lebih rasa ‘penuh’ dan anda tidak terlalu lapar. Lagi bagus, air kosong = 0 kcal. Perlu diingat, air kosong sahaja, tinggalkan sementara air manis kesukaan kerana semestinya nilai kalorinya lebih banyak. Tetapi, saya tetap juga ambil milo kosong tanpa susu. Maka, semuanya bergantung pada alternatif anda.

6) Bersenam. Ini memang wajib!! Bersenam akan meningkatkan metabolisme anda. Awal-awal nak bersenam memang agak susah, malas, tidak ada masa dan sebagainya. Namun, perinsip nak kurus, nak seribu daya, bukan?? Kata orang kesihatan, anda perlu bersenam 30 minit 3 kali seminggu. Namun, kata saya, anda perlu bersenam 30 minit sehari pada tiap-tiap hari. Sebabnya, bersenam 3 kali seminggu hanya akan mengekalkan berat badan anda dalam mengekalkan kesihatan badan,jadi untuk mengurangkan berat badan, kita harus lakukan lebih dari itu.

Bagi muslimah seperti saya, agak sukar dan saya tidak menyukai melakukan ‘aktiviti’ ini di kawasan awam. Maka, ubah persepsi, senaman tidak semestinya dijalankan di ruang aerobik, di padang atau di taman permainan. Anda boleh lakukannya di rumah sahaja!! Maka, cara saya, pasang beberapa lagu rancak kesukaan kita, dan gerakkan badan sesuka hati yang anda mahu lakukan. Aurat lebih terjaga dan kita bebas melakukan senaman yang kita suka!! Motif tetap sama, badan berpeluh dan metabolisme badan meningkat..

7) Tidur yang cukup. Ini penting, kalau tidur tidak cukup, kita cenderung untuk makan. Xpercaya? cuba anda menonton televisyen hingga pukul 1 pagi, saya gerenti, akan ke dapur untuk mengisi perut yang berkeroncong dan ini merosakkan program diet anda. Justeru, tidur lah secukupnya. sekuran-kurangnya ia mengelakkan anda mengambil kalori di luar matlamat!

Itu sahaja!! Senangkan..dan akhirnya, dalam masa 2 bulan saya berjaya kurang 5 kg!! Seronok bila melihat berlaku perubahan. Namun, ia jarang kekal lama..kerana di sebalik kesenangan itu, ada kesusahan yang perlu kita atasi…

1) agak sukar untuk kekal kurus. Apabila sudah mencapat target, secara automatik, kita memerdekakan diri kita dengan mengambil makanan kesukaan sesuka hati. Dalam hati, tidak mengapa, sikit ja. lagipun aku sudah kurus..Maka, berat badan bertambah tanpa sedar.

2) agak sukar untuk kekal bersenam. Apabila sudah mencapai target, anda menjadi sukar untuk kekalkan senaman 3 kali seminggu. Dalam hati, tidak mengapa, aku sudah kurus,tak perlu banyak bersenam lagi… Maka, berat badan bertambah tanpa sedar.

3) agak sukar tidak makan semasa menonton tv di tengah malam. Apabila sudah mencapai target, anda menjadi sukar untuk tidak makan. Maka, semasa menonton tv, anda menguyah sedikit demi sedikit snek kesukaan. Dalam hati, tak pe, sekali sekala….Maka, berat badan bertambah tanpa sedar.

Apabila ia berlaku, apa yang anda lakukan??? Anda berdiet lagi..Maka, di mana nilai ISTIQAMAH di situ??

Mencari sinar Jannah.

Tinggalkan Jawapan

